Saturday, July 28, 2018

ලොව ප්‍රථම අභ්‍යවකාශගත කාන්තාව






අද ලෝකයේ කාන්තාවක් අභ්‍යවකාශගත වීම යනු එතරම් ආශ්චර්ය උපදවන සිදූවීමක් නම් නොවේ. නමුත් අදටත් වඩා පුරුෂාධිපත්‍යය ප්‍රකාශයට පත් වූ යුගයක කාන්තාවක් ප්‍රථම වරට අභ්‍යවකාශගත වීම, කාන්තාවට හිමි නිසි තැන පෙන්වීමට ගත් උත්සාහයේ විශිෂ්ට ජයග්‍රහණයකි .1963 ජුනි මස 14 වන දින පැය 70 මිනිත්තු 50 ගුවනේ රැඳී සිටිමින් අභ්‍යවකාශය ජය ගත් ප්‍රථම කාන්තාව ලෙස වැලන්ටිනා තෙරෙස්කෝවා ඉතිහාසගත වූවා ය.  එයින් වසර 55 කට පසුව වුවද, අදත් ලොව ඇතැම් රටවල  සති පූජා පැවැත්වෙන, වැන්දඹු  ආශ්‍රම පැවැත්වෙන යුගයක එදා ප්‍රථම වරට කාන්තාවකට අභ්‍යවකාශය ජය ගැනීමට මඟ විවර  වූයේ කෙසේදැයි දැන ගැනීම වටින්නේ ය. ඒ වනාහී සෝවියට් සමාජවාදී සමූහාණ්ඩුවේ මගපෙන්වීමයි. සමාජවාදයේ විජයග්‍රහණයයි.

1937 මාර්තු මස 6 වන දින උපත ලැබූ තෙරෙස්කෝවා සමාජවාදී සෝවියට් දේශය තුළ ගගනගාමීවරියක  ඉංජිනේරුවරියක සහ දේශපාලනඥවරියක වශයෙන් කටයුතු කර ඇත.  ගගනගාමීවරියක වීමට පෙර ඇය ඇඟලුම් කම්හලක සේවිකාවක් වශයෙනුත්,  ආධුනික ගගනගාමියෙකු වශයෙනුත් සේවය කර ඇත. අප රටේ නම් කම්හල් සේවිකාවකට, ගගනගාමීවරියක නොව ගුවන් නියමුවරියෙකු වීම ද සිදුවිය නොහැක්කක් සේ දක්නට හැකිය. සමාජවාදී සෝවියට් දේශය තුළ ඊට සුදුසු වටපිටාවක් නිර්මාණය වී තිබුණේ කුඩා කල පටන් සියලු දරුවන්ට සමාන අධ්‍යාපනයක් ලබා දීමත්, ඔවුන් විශේෂ දක්ෂතා දක්වන ක්ෂේත්‍ර ඔස්සේ උසස් අධ්‍යාපනය හැදෑරීමට ඉඩ ලබාදීමත් තුළිනි. ප්‍රථම කාන්තා ගගනගාමීවරියන්ගේ කණ්ඩායම විසුරුවා හැරීමෙන් අනතුරුව තෙරෙස්කෝවා සෝවියට් සමාජවාදී සමූහාණ්ඩුවේ කොමියුනිස්ට් පක්ෂ සාමාජිකාවක වූවා ය. අනතුරුව සමාජවාදී සෝවියට් සමූහාණ්ඩුව බිඳ වැටෙන තුරුම ඇය ක්‍රියාකාරී දේශපාලනයේ නිරත වූවා ය. ඇය සෝවියට් දේශයේ පමණක් නොව මුළු ලොවේම වීරවරියක බවට පත් වූයේ සමාජවාදී විශිෂ්ට නිර්මාණයක් නිසාම ය.

සමාජවාදී සෝවියට් දේශයේ එකම නිර්මාණය තෙරස්කෝවා පමණක් නොවේ. අභ්‍යවකාශය ජය ගත් ප්‍රථම රට වන්නේ ද සමාජවාදී සෝවියට් දේශය යි. ලයිකා බැල්ල අභ්‍යාවකාශගත කිරීමත්, යූරි ගගාරීන් අභ්‍යවකාශ ගත වීමත්, එහි සමාජවාදී යුගය තුළ සිදු විය. මේ ක්ෂේත්‍රය තුළ පමණක් නොව තවත් බොහෝමයක් ක්ෂේත්‍ර ඔස්සේ ද, ජයග්‍රහණය ලබාගැනීමට සමාජවාදී සෝවියට් දේශය සමත් විය.  ඒ හැමටම හේතු වූයේ පැවති සමාජවාදී සමාජ ක්‍රමය ජනතා සුබ සිද්ධිය උදෙසා ම පමණක් වූ සමාජ ක්‍රමයක් වීමයි. එය සෝවියට් දේශයේ සියලු වැඩිහිටියන් සහ තරුණයන්  නිෂ්පාදන කාර්යයට දායක වූත්, එහි  සියලු ප්‍රතිලාභ ජනතාව අතර සාධාරණ ලෙස බෙදී යන පරිදි වූත් සමාජ ක්‍රමයක් විය. ලොව අනාගතය බඳු වූ දරුවන් සෑම වැඩිහිටියෙකුගේම වගකීමක් සේ සමාජවාදී සෝවියට් දේශය තුළ සලකන ලදී.  ඒ අනූව කිසිදු දරුවකු හිංසාවට ලක් නොවූ අතරම,සෑම දරුවෙකුටම සමසේ අධ්‍යාපනය ලැබීමේ අයිතිය හිමි විය. එසේම කිසිදු දරුවකුට පෝෂණ ඌනතාවන්ට  මුහුණ දීමට සිදු නොවීමෙන්, නිසි පරිදි  අධ්‍යාපනය ලැබීමට ද ඔවුනට හැකි විය. ඉතින් සමාජවාදී සෝවියට් දේශය තුළ දරුවකුම, නිසි අධ්‍යාපනයකින් යුතු වූ  තරුණ තරුණියන් බවට පත් විය. ඔවුන් ගැහැනු පිරිමි භේදයකින් තොරව දක්ෂතාවයන්ගෙන් පරිපුර්ණ වැඩිහිටියකු බවට පත්විය.  එමෙන්ම තෙරෙස්කෝවලා, ගගාරින්ලා මෙන්ම ගෝර්කිලා, කරපෙත්‍යානොව්ලා  බිහි වූයේ ද, මේ වනතුරුත් ඔලිම්පික් ඉතිහාසයේ වැඩිම රන් පදක්කම් සංඛ්‍යාවක් දිනාගත් රට සමාජවාදී සෝවියට් දේශය වීමට හැකි වූයේ ද ඒ අයුරිනි ය. කාන්තා පිරිමි භේදයකින් තොරවව දක්ෂතාවයන්ගෙන් පරිපූර්ණ වැඩිහිටියන් පිරිසක් බිහි කිරීමටත්, ඔවුන් බොහොමයකට ලොව ජයගන්නටත් සමාජවාදී සෝවියට් දේශයට හැකි විය. ඒ සියල්ල සමාජවාදී සෝවියට් දේශයේ අපුරු නිර්මාණයන් ය. සියලු මිනිසුන් සමාන සේ සලකන, සියලු දරුවන් සෑම වැඩිහිටියකුගෙන් වගකීමක් සේ සමාජයේම දරුවන් සේ සලකන ලොවක් බිහි වූ යුගයක මෙවන් ජයග්‍රහණ බොහෝමයක්  මිනිසා සතු වනු ඇත.

                                                                                                         උපුටා ගැනීම - ලංකා පුවත්පත 

Wednesday, July 25, 2018

වර්තමානය වගකීම් සහගත වූ තැන අනාගතය යහපත් වනු ඇති.......,,,,,,

විශ්වවිද්‍යාල විද්‍යාර්ථීන් යනු රටේ ඉදිරි අනාගතය බාර ගැනීමට සිටිනා පුරවැසියන් ය. රටේ අනාගතය ඔවුන් මත තීරණය වන්නේ ය. රට තුළ සිරගෙවල් වැඩිවන විට, සිරකරුවන් වැඩි වන විට රටේ අනාගතය බාර ගැනීමට බලා සිටින්නවුන්ගේ අහිමි වීම මුලු මහත් රටටම ඛේදවාචකයක් බවට පත් විය යුතු ය.



2018.06.18 වන දින කැළණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ සිදු වූ මරණය මා හට දැනුනේ ඉදිරිය ගැන මහා බියකි. මේ අහිමි වූ සහෝදරයාගේ මරණය සැමරීමට ලියන ලිපියක් නොවන්නේ ය. මෙය වගකීම් සහගත වර්තමානයක් බිහි කිරීමේ අවශ්‍යතාවය කියාපෑමට දරණ උත්සහයකි. අනාගතය යහපත් වන්නටනම් වර්තමානය වගකීම් සහගත විය යුතු ය.

විශ්ව දැනුම ඒකරාශි කරන තෝතැන්නක් වන විශ්වවිද්‍යාල භූමිය ආරක්ෂිත බව හා සිසුන් පිළිබඳව යොමු කරන අවධානය මීට වඩා සරු එකක් විය යුතු ය. මක්නිස්සදයත් මේ නිර්මාණය කරන්නේ රටේ අනාගතයයි. ඒ වෙනුවෙන් කැප වී වැඩ කිරීම වගකීම් සහගත ප්‍රජාවකගේ යුතුකම බවට පත් වෙයි. ලෝකය ඉතා ඵලදායී යහපත් නිර්මාණශීලී තැනක් ලෙස විතැන් කිරීමට අවශ්‍ය වටපිටාව මේ භූමිය තුළ සැකසී තිබීම අනිවාර්ය කරුණකි. විදුලි සැර වැදී 18 වන දින මිය ගිය සොහොයුරාගේ මරණය තවමත් සිත් තැවුලට පත් කරන්නේ ඔහුට ජීවත් වීමට ඇති අයිතිය තිබියදී නිකරුනේ මිය යෑමට සිදු වීමයි. නිවැරදි ආරක්ෂිත විදුලි රැහැන් පද්ධතියක් තිබුනානම් මෙම අකාලයේ සිදු වූ මරණය නවතා ගැනිමට හැකිය. විශ්වවිද්‍යාලයක්  පුද්ගලයයෙකුගේ අධ්‍යාත්මික තත්වය හා කායික ආරක්ෂාව පිළිබඳ අවධානය යොමු කිරීම ඉතා වැදගත් වෙයි. ඒ කෙසේ නමුත් පවතින සමාජ ක්‍රමයත් සමඟ ඒ දෙක කෙරෙහිම අවධානයයොමු කිරීම සම්බන්ධයෙන් ගැටලු රාශියක් පවතිනු ඇති. ජීවිතයක් නැවත ලබා ගත නොහැකි ය. එබැවින් යළි යළිත් සිහියට නගා ගත යුත්තේ ආරක්ෂිත ක්‍රියාමාර්ග සියලුම අවස්ථාවන්හි යොදා ගැනීමයි. අහිමි වන ජීවිත වල වටිනාකම මේ මොහොතේ නොදැනුනත් යම්කිසි මොහොතක දැනෙනවා නියත ය.1983,1988 -89, කාල වකවානු වලදී නැති වූ තරුණ ජීවිත මේ මොහොතේදී ක්‍රියාත්මක වී තිබුනානම් මීට වඩා යහපත් රටක් අපට උදා වනු ඇතැයි යන්න සැකයක් පවා මතු වන්නේ අන්න ඒ නිසාවෙනි. නැවත නැවතත් සිසුන්ගේ ආරක්ෂාව සම්බන්ධයෙන් වගකීම් සහගත වීම විශ්වවිද්‍යාල බලදාරීන්ගෙ යුතුකමකි.

මෙය අප විශ්වවිද්‍යාලය සතු පළමු ගැටලුවවත්, අවසන් ගැටලුවවත් නොවේ. තව තවත් ඉදිරියටත් ගැටලු නිර්මාණය වීමට බොහෝ ඉඩකඩ ඇත. එබැවින් ඒවා කල්තියා හඳුනාගෙන සෙසු ජිවීත වලටවත් වගකීම් සහගත වීම අනාගතය නිර්මාණය කිරීම සඳහා අත්‍යාවශ්‍ය කරුණකි. අපිරිසිදු ජල ගැටලුව,,, මේ නිසා වසරකට රෝගී වන සිසුන් ප්‍රමාණය අපමණ ය. වෛද්‍ය මධ්‍යස්ථානය තුළ නිසි ප්‍රතිකාර නොතිබීම, අවශ්‍ය බෙහෙත් ද්‍රව්‍ය නොතිබීම,  අවශ්‍ය මොහොතේ දී වෛද්‍යවරුන් නොමැති වීම මේ ආකාරයේ බොහෝ ගැටලු රාශියක් නිර්මාණය වී ඇත.

ඒ අනූව අධ්‍යාපනික ක්‍රමයේ පවා වෙනසක් අපේක්ෂා කරන මොහොතක  බිල්ඩින් අලුතින් හැදුවට, ඒවා නැවත නැවත් ප්‍රතිසංස්කරණය කලාට, ටයිල් නිතර නිතර මාරු කරාට ශිෂ්‍ය ජීවිත වලට අවශ්‍ය ආරක්ෂාවක් නොමැත. පිට ඔපයට වඩා අභ්‍යන්තරය ඔපවත් විය යුතු ය. දැන්වත් ඇස් කන් ඇර සිසු අනාගතය දෙස මීට වඩා වගකීම් සහගතව යොමු විය යුතු කාලය එළඹ ඇති බව වැටහිය යුතු ය. ආචාර්යවරු, මහාචාර්ය වරු රටේ ඉහළ තැන් වල තනතුරු දරනවා, තනතුරු ගන්නවා. නමුත් සැබෑ අවශ්‍යතාවය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමක්වත් මේ උගත් බුද්ධිමතුන්ගෙන් පෙනෙන්නට නොමැත. අවශ්‍යතාවය කුමක්ද යන්න පැහැදිලි වුවත් ඔවූහු පොදු අවශ්‍යතා වෙනුවෙන් පෙනී නොසිටින්නේ මන්ද යන්න සිතිය යුතු ය. එබැවින් අනාගතය නිර්මාණය කිරීම යනු බැරෑරුම් රාජකාරියකි.



රහස් අසිපත

පුවත්පත් හා ආචාරධර්ම

” මා අත ඇති සැරයටිය මට  ඕනෑ ලෙස වැනිය හැකිය. එසේ වැනීම අනේකාගේ නාසය ලඟින් සීමා වේ.” යනුවෙන් ජනමාධ්‍ය නිදහස හා වගකීම පිළිබද ප‍්‍රකට දාර්...