Sunday, October 21, 2018

gurilla marketing

ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යනු

ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යනු භාණ්ඩ හෝ සේවාව තුළ උපරිම පල නෙළා ගැනීම සඳහා අඩු පිරිවැයකින් යුත් සාම්ප්‍රදායික නොවන අලෙවිකරණ උපක්‍රම කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන ප්‍රචාරණ උපාය මාර්ගයකි. මුල්ම යෙදුම 1984 ජේ කෝනඞ් ලෙවින්සන්ගේ  ගරිල්ලා ඇඞ්වාන්ස් නමැති ග්‍රන්ථයෙහි ගවේෂණය කරන ලදී. ගරිල්ලා යන වචනය ගරිල්ලා යුද්ධයෙන් ආභාසය ලැබු සන්නද්ධ සිවිල් වැසියන් විසින් භාවිතා කරන කුඩා උපාය උපාය මාර්ගයන්ය. මෙම උපක්‍රම බොහොමයක් වන්නේ සැඟවී සිට කඩාකප්පල් කිරීම්, වැටලීම් සහ පුදුම සහගත සිදු කිරීම් යනාදී ලෙයසි. ගරිල්ලා යුද්ධය මෙන් ම ගරිල්ලා අලෙවිකරණය කර්මාන්තයට ඒ හා  සමාන උපක්‍රම භාවිතා කරයි.
මෙම විකල්ප වෙළඳ ප්‍රචාරණ විලාසිතාව අවිධිමත් වෙළෙඳ උපාය මාර්ගයක් ලෙස පරිකල්පනය මත දැඩි ලෙස රඳා පවතී. ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යනු පාරිභෝගිකයා පුදුමයට පත් කිරීම ගැන හෝ නොපෙනෙන හැඟීමකින් තොරව හා සමාජ ආකර්ෂණය ගොඩනඟා ගැනීමයි. ගරිල්ලා අලෙවිකරණය වැඩි වශයෙන් පාරම්පරික වෙළඳ දැන්වීම් සහ අලෙවිකරණ වලට සාපේක්ෂව පාරිභෝගිකයින් සමඟ වටිනා බවකින් යුක්තව අදහස් ගනුදෙනුවක් සිදු කරයි. බොහෝමයක් ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ව්‍යාපාරයන් පාරිභෝගිකයින්ට වඩාත් උපක්‍රමශීලීව හා මතකයේ රඳවා ගත හැකි මට්ටමක සිට නිර්මාණාත්මක වෙළෙඳ ප්‍රචාරණයක නියැලේ.
ගරිල්ලා අලෙවිකරණ, සිය ව්‍යාපාර සඳහා අඩු වියදමකින් තම නිෂ්පාදන හෝ සේවා ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා වෙළඳ දැන්වීම් සිදු කරන ක්‍රමෝපායික සන්නිවේදන සංකල්පයකි. ගරිල්ලා සංකල්පය බොහෝ ඈත අතීතයේ සිට විවිධ අංශයන් ඔස්සේ භාවිතා වන්නේ ය. පුද්ගලයා කෙරෙහි නොදැනීම දැනීමක් දනවන්නට ගරිල්ලා සංකල්පයට හැකියාවක් ඇත. එම නිසාම මේ සඳහා ගරිල්ලා යන වචනයම භාවිත කිරීම ඉතා යෝග්‍ය බවක් පෙනේ.
ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ දී පුද්ගලයාගේ සිය ආත්මය තුළම නිෂ්පාදනය හෝ සේවාව මතකයේ රඳවා තැබීමට උත්සහ කරයි. මේ සංකල්පය ඉතා සාර්ථක අන්දමින් සිදුවන නිසාවෙන් ලොව සියල් තැන්හි ප්‍රාග්ධනය ඒකරාශී කිරීමේ ක්‍රියාවලිය සඳහා ඉතා උනන්දුවෙන් නිෂ්පාදන හා සේවා අළෙවිය උදෙසා ක්‍රමෝපායික සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියක් ලෙස ඉතා ජනප්‍රිය වී ඇත. අඩු වියදමකින් මහජනතාවගේ අවධානය ක්ෂණිකව දිනා ගැනීමේ ක්‍රමයක් ලෙස ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය ඉදිරියට පැමිණ ඇත. බොහෝවිට සාම්ප්‍රදායික ක්‍රම බැහැර කර  නවීනත්වය තුළ ආක්‍රමණශීලි වටපිටාවක් නිර්මාණය කිරීමේ හැකියාව ගරිල්ලා සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය සතුව පවතී.
මෙම සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියේදී වඩ වඩාත් අවධානය යොමු කරන්නේ තනි තනි පුද්ගල වශයෙන් නොව කණ්ඩායමක් ලෙස පොදුවේ විශාල කණ්ඩායමකට ආමන්ත්‍රණය කිරීමයි. ඒ ඔස්සේ ව්‍යාපරයේ ප්‍රග්ධනය සුක්ෂමව හසුරවීම මෙන්ම භාවිතය ද කළ හැකි වනු ඇති. විශේෂයෙන්ම අඩු වියදමකින් වැඩි ලාභයක් ලබා ගැනීම මෙහි අරමුණ බවට පත් වේ.
ගරිල්ලා අලෙවිකරණය සමෝදානික අලෙවිකරණයේ තවත් එක් ප්‍රභේදයක් ලෙස ද හඳුනා ගනී. පාරීභෝගික ආකර්ෂණය වැඩි දියුණු කිරීමේ ක්‍රියාවලියේ දී ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය ඉතා හොඳින් භාවිත කර ගත හැකි වනු ඇති. අලෙවිකරු සිය විඥානය පාරිභෝගිකයා කෙරෙහි යොමු කිරීමේ දී විවිධ උපක්‍රම භාවිතා කරයි. පුද්ගල අලෙවිකරණය, දැන්වීම්කරණය, විකුණුම් ප්‍රවර්ධනය හා සෘජු අලෙවිකරණය වැනි උපාංග භාවිත කරනවා සේම ගරිල්ලා අලෙවිකරණය ද මීට සමගාමීව පාරිභෝගික අවධානය දිනා ගැනීම වෙනුවෙන් උපයෝගී කර ගනී.
ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ දී මූලිකව අවධානය යොමු කරනු ලබන කාරණා 2ක් පවතී.
සන්නාම ප්‍රවර්ධනය
පාරිභෝගික ආකර්ෂණය
මෙකී මූලික පදනම මත හිඳිමින් අලෙවිකරණය ක්‍රියාත්මක කරනු ලබයි. ඊට අමතරව සමාජ සේවවක් ලෙස ද ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය යොදා ගනී. උදාහරණයක් ලෙස පහත රූපයේ දැක්වෙන පරිදි මෙම සංකල්පය සමාජ සේවවන් සඳහා ද යොදා ගනී.

එහිදී සමාජ සේවාවක් සිදු කරනවා සේම අනුග්‍රාහකත්වය ලෙස සන්නාමය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සිදු කරනු ලබයි. බොහෝ දෙනා මෙය වාණිජ අරමුණක් මත සිදු කරනු ලද්දක් නොවන ලෙස ප්‍රකාශ කළ ද, අභ්‍යන්තරිකව වක්‍රව සිදු වන්නේ අනිවාර්යයෙන්ම වාණිජත්වය මුල් කරගෙන සිදුවන ක්‍රියාවලියකි. නමුත් ඊට සමාගාමීව සමාජ කටයුක්තක් ද සිදු වන බව කිව යුතු ය.

ගරිල්ලා අලෙවිකරණය සාම්ප්‍රදායික දැන්වීම්කරණයට එහා ගිය ඉතා සාර්ථක ක්‍රමවේදයක් ලෙස හඳුනාගත හැකි ය. වියදම අඩු වීම හා පරිකල්පනය අවදි කිරීමේ මාධ්‍යයක් ලෙස ද මෙය යොදා ගත හැකිය. විශේෂයෙන්ම කලාව ඔස්සේ නව නිර්මාණශීලී අදහසක් නිරූපණය කිරීමට මේ ඔස්සේ හැකියාව ඇත.
සාම්ප්‍රදායික ජනමාධ්‍ය ඔස්සේ දැන්වීම්කරණය සිදු කිරීමේදී වඩි ආයෝජනයක් සිදුකොට දැන්වීම්කරණය සිදු කළ යුතු ය. සාම්ප්‍රදායික දැන්වීම් මාධ්‍ය යනු මුද්‍රිත, ගුවන්විදුලි, රූපවාහිනී සහ ඍජු තැපැල් වැනි නාලිකා ඔස්සේ සිදු කරනු ලබන දැන්වීම් ය. මෙම නාලිකා අලෙවිකරුවන්ට හා දැන්වීම්කරුවන්ට ඔවුන්ගේ වෙළඳ දැන්වීම් සඳහා පාරිභෝගිකයින් වෙත නව ක්‍රමෝපායන් සොයාගත යුතුව ඇත. ගරිල්ලා අලෙවිකරණය විකල්ප උපාය මාර්ගයක් වන අතර එය වෙළඳ නාමය ගැන හෝ නිෂ්පාදනයක් පිළිබඳව සංවේදීතාවයක් ඇති කිරීම සඳහා පාරිභෝගිකයා ගැන පුදුමයට පත් කිරීමයි. නිෂ්පාදනයක් හෝ සේවාවක් සමඟ සම්බන්ධ වීම වැඩි කරන ප්‍රචාරක ක්‍රමයක් වන අතර එය පාරිභේා්ගිකයෙකුට අමතක නොවන අත්දැකීමක් නිර්මාණය කර ඇත. පාරිභොගිකයෙකුට මෙම අමතක නොවන අත්දැකීම නිර්මාණය කිරීමෙන් පාරිභෝගිකයෙකු හෝ ප්‍රචාරක කටයුතුවලට සම්බන්ධ වූ කෙනෙකුට ඒ පිළිබඳව තම මිතුරන් වෙත දැනුම් දෙයි. ඒ වගේම සාම්ප්‍රදායික මාධ්‍යයකින්  ප්‍රචාරය කරන ලද භාණ්ඩය හෝ සේවාව තුළින් අපේක්ෂා කරනු ලබනවාට වඩා වැඩි ආකර්ෂණයක්, පොදු පාරිභෝගික අවධානයක් යොමු කර ගනී.

මෙම අලෙවිකරණ සංකල්පය  කුඩා ව්‍යාපාර සඳහා ඔවුන්ගේ භාණ්ඩය හෝ සේවාව ප්‍රචාරය කිරීම වෙනුවෙන් ඉතා ඵලදායී ලෙස යොදා ගනී. විශේෂයෙන් ඔවුන්ට වඩාත් ලාභදායී වන නිසාවෙන්  විශාල සමාගම් වලට තරඟකාරීත්වයක්  ඇති කිරීමට හැකියාව ලබා ගනී. එහිදී වැඩි සංඛ්‍යාවකගේ අවධානය යොමු අර ගැනීමට සමත් වෙයි. සාර්ථක ව්‍යාපාර සඳහා ගරිල්ලා සංකල්පය වෙනුවෙන්  විශාල මුදල් වැය කිරීම අවශ්‍ය නොවේ. ඔවුන් සඳහා පරිකල්පනය, ශක්තිය හා කාලය යන ප්‍රධාන මූලිකාංග කීපය පමණ ප්‍රමාණවත් වේ.ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යනු කාර්යක්ෂම සේවාවක් සපයන සමාගම් ඵලදායී ක්‍රමෝපායකි.

වෙළඳ දැන්වීම්  පත්‍රිකා භාවිතා කරන සාමාන්‍ය ප්‍රසිද්ධ වෙළඳ ප්‍රචාරණ ව්‍යාපාර මෙන් නොව, ගරිල්ලා අලෙවිකරණය මඟින් ගනුදෙනුකරුවන් සමඟ සෘජු සම්බන්ධතා ස්ථාපිත කිරීම සඳහා විවිධ තාක්ෂණික ක්‍රම සහ භාවිතයන් යෙදීම සිදු කරයි. ගනුදෙනුකරුවන් තුළ චිත්තවේගීය ප්‍රතික්‍රියාවක් ඇතිවීම මෙම ක්‍රියාවෙහි එක් අරමුණකි. අලෙවිකරණයේ අවසන් ඉලක්කය වන්නේ මිනිසුන් භාවිතා කිරීමට වඩා වෙනස් ආකාරයේ වෙළඳ නාම මතක තබා ගැනීමයි. මෙම ක්‍රමවේදය ප්‍රධාන වශයෙන් උත්සවයක් හෝ උත්සවයකදී මෙහෙයවීම සඳහා ෆෙස්බුක් බෙදා හැරීමේ සිට සිදු කරනු ලැබේ. ඕනෑම ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ව්‍යාපාරයක අභියෝගය වන්නේ නීතිමය ගැටළු වලට මැදිහත් නොවී ක්‍රියා කිරීම සඳහා නිවැරදි ස්ථානය සහ වේලාව සොයා ගැනීමයි.

විශාල සමාගම් ද ඔවුන්ගේ ප්‍රචාරණ කටයුතු වලට අනුග්‍රහය දැක්වීම සඳහා සාප්‍රම්දායික අළෙවිය  මෙන්ම ගරිල්ලා සංකල්පයද භාවිතා කර ඇත. සමහර අලෙවිකරුවන් තර්ක කරන්නේ මහ ව්‍යාපාරිකයන් ගරිල්ලා අලෙවිකරණ උපක්‍රම භාවිතා කරන විට එය සැබෑ ගරිල්ලා නොවේ යන්නයි. විශාල සමාගම් වලට විශාල වශයෙන් අයවැයක් ඇති අතර ඒවායේ වෙළඳ නාමය සාමාන්‍යයෙන් දැනටමත් තහවුරු වී ඇත යන්න ඔවුන්ගේ තර්කයයි. නමුත් සමසේ අද වන විට සුළු හා මහා පරිමාණ ව්‍යාපාර ගරිල්ලා සංකල්පය යොදා ගනී.
තව ද සාම්ප්‍රදායික අලෙවිකරණ ප්‍රයත්නයන්ගෙන් ද ගරිල්ලා අලෙවිකරණය තරමක් වෙනස් වේ. ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යනු සාම්ප්‍රදායික අරමුණු ලාභ, විකුණුම් හා වර්ධනයේ අරමුණු අනුව යමින්, නමුත් සාම්ප්‍රදායික නොවන මාර්ග භාවිතා කරමින්, එක් එක් මිලදී ගැනීමේ ප්‍රමාණය වැඩි කිරීමට පාරිභෝගිකයන් පෙළඹවීම සඳහා යොදා ගන්නා ක්‍රමවේදයක් ය. ගරිල්ලා අලෙවිකරණය මගින් ඔබ මුදල් ආයෝජනය කරන ලෙස ඉල්ලා සිටිනවා වෙනුවට ඔබේ කාලය, ශක්තිය, පරිකල්පනය සහ දැනුම ආයෝජනය කරනවා. එය ප්‍රාග්ධාන මිනුම් දණ්ඩ ලෙස ලාභය නොව අලෙවිකරණ කරයි. එක් ගනුදෙනුකරුවකුගේ ප්‍රමාණය වැඩි කිරීම මගින් එක් ගනුදෙනුකරුවකු සමඟ අවුරුද්දකට වැඩි ගනුදෙනුවක් ඇති කරමින්, වත්මන් පාරිභෝගිකයින්ගේ අතිවිශේෂ යොමු කිරීමක් කරයි. කැපීම මගින් ඔබ ජ්යාමිතික වශයෙන් වර්ධනය වන බව අවධාරණය කරයි.
ගරිල්ලා සංකල්පය භාවිතා කිරීමේ දී කාණ්ඩ කීපයක් යටතේ එය යොදා ගනී. මේවා ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ වර්ග ලෙස හඳුනා ගත හැකිය.

එළිමහන් අලෙවිකරණය
ගෘහස්ත අලෙවිකරණය
උත්සව අවස්ථා වල අලෙවිකරණය

එළිමහන් අලෙවිකරණයේ දී සිදු වන්නේ මාර්ගයේ, විශේෂිත එළිමහන් ස්ථාන වල, වීදී වල හා ගොඩනැගිලි වලින් පිටත සිදු කරනු ලබන ගරිල්ලා සන්නිවේදනයකි. මගීන් පාරිභෝගිකයින් කර ගැනීමේ ප්‍රධාන අරමුණ වේ. මේ සඳහා උදාහරණ ලෙස පහත රූපය ඔස්සේ පැහැදිලි වනු ඇති.

ගෘහස්ත අලෙවිකරණයේ දී සිදු වන්නේ කිසියම් වූ ස්ථානයක් ගොඩනැගිල්ලක් ඇතුළත සිදු කරනු ලබන සන්නිවේදනයයි. මෙහි දී උදාහරණ වශයෙන් පහත රූපයේ පෙනෙන පරිදි මෙම ගරිල්ලා අලෙවිකරණය සිදු කරනු ලබයි.

උත්සව අවස්ථා වලදී සිදු කරනු ලබන ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යනු විශේෂිත වූ උත්සව හෝ කානිවල්, වෙරළ උත්සව යනාදිය වෙනුවෙන් එහි පිරිස වෙනුවෙන් සිදු කරනු ලබන සන්නිවේදනයයි. මේ සඳහා උදාහරණ පහත රූපයෙහි දක්වා ඇත .



2 ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ ඉතිහාසය

ජේ කෝනඞ් ලෙවින්සන් විසින් 1982 දී ගරිල්ලා දැන්වීම්කරණය නම් කෘතියෙහි මේ සම්බන්ධයෙන් සාර්ථක ලෙස සඳහන් වී ඇති මුල්ම කෘතිය ලෙස හඳුනා ගත හැකිය. 1970 ගණන්වල පසු අලෙවිකරණ කර්මාන්තයේ  ප්‍රතිඵලයක් ලෙස මෙම කෘතිය බිහිවීම හා මෙම සංකල්පය හදුන්වා දීම සිදු කිරීම හඳුනා ගත හැකි ය.
අතීතයේ සිට මිනිසුන් වෙළඳාම සඳහා ප්‍රචාරණ කටයුතු සිදු කර තිබේ. පරෙවියන් සඳහා ගල් කැට හුවමාරු කර ගැනීමෙන්, කුකුළන් විකිණීම සඳහා තරඟ වැදුණු ඇන්ග්ලෝ සෙක්සන්වලට මිනිස් සමෘධියේ කේන්ද්‍රස්ථානය වී ඇත. ඊජිප්තුවේ විකුණුම් පණිවුඩ සහ බිත්ති පෝස්ටර් නිර්මාණය කළ ඊජිප්තු සමාගම්වල ඇත්ත වශයෙන්ම මුද්‍රණ අලෙවිය  සිදු වී ඇති බව සොයා ගෙන ඇත.

මානව වර්ගයාගේ පරිණාමය හා අපේ අනෙකුත් සියලු දියුණුව සමඟම ප්‍රචාරණය සහ අලෙවිකරණය වර්ධනය වෙමින් පවතී. 1900 ගණන්වලදී අලෙවිකරණ සහ වෙළඳ ප්‍රචාරණ මූලික අරමුණ වූයේ පාරිභෝගිකයින්ට විනෝදාස්වාදය හෝ සැබවින්ම නිරත වනවාට වඩා නිෂ්පාදන ගැන දැනුවත් කිරීමයි. 1960 ගණන්වලදී ජනප්‍රිය වූවා සේම පසු යුගයට පැමිණීම ප්‍රචාරණය සහ අලෙවිකරණය වේගයෙන් වර්ධනය විය . ව්‍යාපාර සඳහා මුදල් යෙදවීම විශාල මුදල් ප්‍රමාණයක් ආරම්භ කර ඇති අතර කර්මාන්තයේ සිටින අයට සියල්ලම පෙනෙන්නට විය. නමුත් මේ සඳහා විවිධ උපක්‍රම භාවිත කරන්නට ඇත.

පාරිභෝගිකයින්ගේ උනන්දුව දිනා ගැනීමට සහ නවෝත්පාදන සහිත අදහස් ඇතිව වෙළඳාම් කිරීම සඳහා පාරිභෝගිකයින්ට වෙහෙස වී තිබුනි. මේ නිසා පාරිභෝගිකයින්ට වෙළඳාම් කිරීම සඳහා තව තවත් වෙහෙසට පත් විය. කිසිවක් මෙතරම් සිත්ගන්නාසුලු වූයේ නැත. භාවිත කරන ශිල්ප ක්‍රම ඒකාකාර හා අනාවැකි පළ විය. ජේ කොනාඞ් ලෙවින්සන් සහ ඔහුගේ අලූත් හා භයානක ගරිල්ලා අලෙවිකරණය ඉන් පසු පැමිණි ක්‍රමානුකූල සිද්ධාන්තයක් ලෙස හඳුනා ගත හැකිය.

ලෙවින්සන් වෙළඳ දැන්වීම් කර්මාන්තය තුළ පැරණි ක්‍රමවේදයන් වෙනුවට නව උපක්‍රම හඳුන්වා දීෂ ඇත. සාම්ප්රදායික ආකාරයේ වෙළඳ ප්‍රචාරණ කටයුතු සඳහා යොදා ගන්නා සැලසුම් සහ ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ක්‍රමෝපායන් ඔහුගේ පොතේ දී යෝජනා කරයි. පාරිභෝගිකයින් අළෙවිකරණ ක්‍රියාවලිය තුළට නතු කර ගැනීම සම්බන්ධයෙන් කරුණු දක්වා ඇත.

ඒ කාලයේ ගුවන් විදුලිය සහ රූපවාහිනිය නැගිටින්නට පටන් ගත් නමුත් පාරිභෝගිකයන් අපේක්ෂා කළේ ත්‍රාසජනක විකුණුම්කරුවන් නොවේ. දැකීමෙන් පසුව උනන්දුව අඩු වීම යනාදීය සඳහා ලෙවින්සන් යෝජනා කළේ, නිෂ්පාදන හා සේවා වෙළඳපොළට නව ක්‍රමයක් ලෙස කම්පන සාධකයක් නිර්මාණය කිරීමයි. අද්විතීය, ප්‍රකෝපකාරී සහ දක්ෂ ක්‍රමයක් අවශ්‍ය විය. මෙම උපක්‍රමය ඉලක්ක වූයේ ගරිල්ලා අලෙවිකරණ උපාය මාර්ග පිළිබඳ ගවේෂණයෙන් පසුව පාරිභෝගිකයින්ට ආයාචනා කිරීමේ නව ක්‍රමයක් ලෙස තම අත්දැකීම් අතහැර දැමූ කුඩා ව්‍යාපාරයන්ට ය. ඒ අනූව අද වන විට ලෙවින්සන් මුලින්ම දියත් කළ ගරිල්ලා අලෙවිකරණය අදහස නූතන අවධීන් දක්වා වර්ධනය වී ඇත.


3 ඩිජිටල් ගරිල්ලා අලෙවිකරණය

අප ඩිජිටල් යුගයේ සිට අප හා තාක්ෂණික දියුණුව වටා විස්මිත වේගයකින් ගමන් කරයි. එය ඩිජිටල් අලෙවිකරණ ශිල්ප ක්‍රම සමඟ අළෙවිකරන ලද ඕනෑම ව්‍යාපාරයක සාර්ථකත්වයට වැදගත් වන අතර මෙය ඩිජිටල් ගරිල්ලා අලෙවිකරණයට ඇතුලත් කර් ගත හැකිය.

ලෙවින්සන්ගේ කාලයේ පටන් නාලිකා වෙනස් වී තිබුණත්, ඔහුගේ පණිවුඩය වෙන කවරදාකටත් වඩා අදාළ ය. වෙළඳ දැන්වීම් සහ වෙළඳ ප්‍රචාරණ කර්මාන්තය පාරිභෝගිකයින්ට ඔවුන්ගේ නිර්මාණාත්මක අදහස්වලට තල්ලු කරමින් ව්‍යාපාරයන්ගෙන් වඩාත් සංතෘප්ත වී ඇත. කර්මාන්තයේ වර්ධනය වන තරඟකාරි ස්වභාවය නිසා, සමාගම් දැනටමත් ඔවුන්ගේ ක්‍රීඩාව වැඩිදියුණු කිරීමට අවශ්‍ය ය.

පෙර පරම්පරාවට වඩා පාරිභෝගිකයින්ට වැඩි බලයක් පාරිභෝගිකයින්ට වැඩි අවධානයක් යොමු නොකරයි. මේ නිසා ඩිජිටල් ගරිල්ලා අලෙවිකරණය මට කේන්ද්‍රගත වීම සුලභ කරුණකි. ඒ නිසා සෑම ටොම්, ඩික් සහ හැරී වෙබ් අඩවියක්, සමාජ මාධ්ය ගිණුමක් සහ මුළු ලෝකයටම අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමේ හැකියාව ඇති විට, අන්තර්ජාලය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමේ හොඳම ක්‍රමය ලෙස ව්‍යාපාරිකයන්ට මෙය හඳුන්වා දිය හැකිය.
ඔබේ ගනුදෙනුකරුවන් හා අනාගත ගනුදෙනුකරුවන් සමඟ වඩාත් ම සුවිශේෂී හා චිත්තවේගීය ආකාරයකින් සම්බන්ධ වීම ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ මූලික මවාපෑම ලෙස පෙන්වා දිය හැකිය. මෙය සිදු කිරීම සඳහා ඔබේ ඉලක්කගත පාරිභෝගිකයා සඳහා පුළුල් පර්යේෂණ අවශ්‍ය වේ. ඔබේ අනාගත ගනුදෙනුකරුවන් කවුද හා ඔවුන් සබැඳිව පිවිසෙන්නේ කොතැනද යන්න තේරුම් ගැනීමට ඔබගේ විකුණුම් වෙබ් අඩවි විශ්ලේෂණය, සමාජ මාධ්‍ය අනුගාමිකයින් හා සම්බන්ධ වීම ආදී වශයෙන් මෙය සිදු කළ හැකිය. ඒ හා සමානව, ඔබ ගැනුම්කරුවන්ගේ රටේ, ප්‍රදේශයේ  ජනගහනය දැනුම, වයස, ස්ත්‍රී පුරුෂභාවය, අධ්‍යාපනය, අවශ්‍යතා වැනි දේ දැන ගත යුතු ය. ඒ අනුවා මෙම ක්‍රියාදාමය ඔවින් වෙනුවෙන් දියත් කළ හැකිය.

ඩිජිටල් ගරිල්ලා අලෙවිකරණ උපක්‍රම
රූප සහ දර්ශන භාවිතා කිරීම
කතාන්දර ස්වරූපයෙන් කීම
යමක් නොසිතූ දෙයක් කරන්න
අජීවී මට්ටමට සම්බන්ධ කිරීම්
එකම පණිවුඩ ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීම
විවිධ මාධ්‍ය සංකලනයක් භාවිතා කිරීම
මෙකී උපක්‍රම භාවිතා කරමින් අන්තර්ජාලය ඔස්සේ ගරිල්ලා අලෙවිකරණය සිදු කිරීම ඩිජිටල් ගරිල්ලා අලෙවිකරණය ලෙස හඳුනා ගනී. ඒ අනූව සාර්ථක සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියක් තුළින් පාරිභෝගික ආකර්ෂණය ලබා ගැනීමේ හැකියාව මේ ඔස්සේ ලැබෙනු ඇත.


4 ගරිල්ලා අලෙවිකරණය හා ජාත්‍යන්තර භාවිතාව

ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය පිළිබඳව ඉතා හොඳින් අධ්‍යයන කිරීමටනම් උදාහරණ ඔස්සේ කතා කළ යුතු ය. ඒ අනූව ලාංකීය සමාජයට වඩා මෙම සංකල්පය බොහෝ ලෙසින් ලෝකය තුළ ක්‍රියාත්මක වේ. කූඩා ව්‍යාපාර හෝ මහා පරිමාණ ව්‍යාපාර හෝ වේවා මෙම සංකල්පය වැඩි වැඩියෙන් භාවිත කරනවා දක්නට ඇත. අඩු පිරිවැයකින් වැඞ් ප්‍රතිලාභයක් ලබා ගැනීමේ අරමුණ ඇතිව නිර්මාණාත්මක ලෙස අලෙවිකරණ ක්‍රියාවලිය සිදු කොට ඇත.

පහත රූපයේ දැක්වෙන පරිදි මෙය බරපතල ලෙස ඵලදායී සහ ආකර්ශනීය ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ව්‍යාපාරයක් ලෙස හඳුනා ගත හැකිය. ෆ්‍රන්ටා, ෆ්ලැයා සහ ටික් ස්පේන් නිෂ්පාදකයෝ, සාප්පු සංකීර්ණයේ බිමක විශාල පින්තූරයක් තැබීමෙන් මහා පරිමාණ කම්පන උපක්‍රරම භාවිතා කිරීමට තීරණය කර ඇති බව පෙනේ. ඉහළ මට්ටමින් සිට රූපය දෙස බලන අය සිතන්නේ මිනිසුන් මැස්සන්ගේ පෙනුමේ ඇති බල්ලෙක් වටා දකින බවයි. ඔවුන් ඇත්තටම පහළ තට්ටුවේ සිටිති. මෙම දක්ෂ ක්‍රමෝපාය ජනතාව සඳහා සැබෑවටම  ක්‍රියාත්මක වීමට ඉඩ ලබා දෙයි.


මෙහි ඔවුන්ගේ සන්නාමය සඳහන් කර ඇත්තේ ඉතා කුඩා අන්දමින් ය. එසේම මේ කුමක්ද යන වග සඳහන් කර නොමැති අතර රූපය තුළින්ම එය පාරිභෝගිකයාට පැහැදිලි වීමට ඉඩ හැර ඇත. සැබෑවටම මෙය බල්ලන්ගේ මැස්සන් ඉවත් කිරීම සඳහා ඇති නිෂ්පාදනයකි. මිනිසුන් මැස්සන් ලෙස පෙනෙන පරිදි රූපය සකස් කිරීම ඉතාමත් දක්ෂ උපක්‍රමශීලී සන්නිවේදනයක් ලෙස හඳුනා ගත හැකිය.

පහහ රූපයේ දක්වා ඇත්තේ ෘමර්ජැකක බැටරිය සම්බන්ධ සිදු කර ඇති ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ව්‍යාපාරයයි. ඉතා සරල එකක් වුවද නිරන්තර ඇස ගැටෙන ලෙස බසයේ විදුලි ලාම්පුවක් වෙනුවට පෙනෙන ලෙසට ද තවත් අයුරකින් වීදියේ විදුලි ආලෝක බල්බයක් ලෙසට ද පෙන්වමින් මෙය නිර්මාණය කොට ඇත. ගරිල්ලා සන්නිවේදනයේ දී නිරන්තරයෙන් අපේක්ෂාව කරන සරල හ සෘජු සන්නිවේදනය ඉතා හොදින් මේ අවස්ථාවේ භාවිත කර ඇති බැව් පෙනේ.

කැනෝන් කැමරාව සම්බන්ධයෙන් කරන ලද දැන්වීමක් පහත රූපයේ දැක්වෙයි. නිරන්තරයෙන් පාරිභෝගික ආකර්ෂණය දිනා ගැනීම යන කාරණය මෙහිදී ඉතා හොඳින් ක්‍රියාත්මක වී ඇත.

මහමග ගමන් කරන්නවුන් අනිවාර්යෙන් ඒ දෙස බලන ආකරයට මෙම රූපය නිර්මාණය කර ඇත. මෙහි විශේෂත්වය වන්නේ කැමරාකරුවන් කීප දෙනෙක් මගීන් සඳහා කමරාව එල්ල කිරීමයි. මෙහෙදී ඔවුන්ගේ සන්නාමය පමණක් ප්‍රසිද්ධ කර ඇති අතර අන් කිසිවක් මෙහිදී ප්‍රසිද්ධ කර නොමැත. මගමග ගමන් කනරන මගීහු මේදෙස නැවත නැවත හැරී බලන තත්වයට පත් කර ඇත් අතර එය සුවිශේෂී අංගයක් ලෙස හඳුනා ගත හැකිය. අඩු වියදමකින් වැඩි අවධානයක් යොමු කර ගැනීමම යනු මෙකී ක්‍රියාවලියයි.

මැක්ඩොනල්ස් යනු මුලු ලෝකයම ආක්‍රමණය කර ඇති බහු ජාතික සමාගමක් ය. මෙම සමාගම නිරන්තරයෙන් ගරිල්ලා අලෙවිකරණ උපක්‍රම භාවිත කිරීම දක්නට ඇති කරුණකි. විශේෂයෙන්ම එළිමහනේ හා උත්සව අවස්ථාවල ඔවුන්ගේ උපක්‍රම භාවිත කිරීම දක්නට ලැබෙන කරුණකි. පහත රූපයේ දැවෙන්නේ ද එළිමහනේ ඔවුන්ගේ ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සන්නිවේදන උපක්‍රමයක් ය.


වීදී ලාම්පුවක් කෝපි බොන කප් එකක් ලෙස නිර්මාණය කිරීම තුළින් වඩා වැඩි ආකර්ෂණයක් දිනා ගැනීමට උත්සහ ගෙන ඇත. මෙම ක්‍රියාවලිය බොහෝ විට සිදු වන්නේ සමාජ සත්කාර ක්‍රියාවක් ලෙසටය. වීදි ලාම්පුවක් මාර්ගය තුළ සවි කිරීම මෙන්ම තම අලෙවිකරණ අභිප්‍රායන් සඵල කර ගැනීමටද ඔවුන්ට මේ ඔස්සේ හැකියාව ලැබෙනු ඇත.

ඒ අනූව ඉහත උදාහරණ සියල්ලම නිර්මාණශීලී ආකර්ශනීය විචිත්‍රවත් සන්නිවේදන කාර්යයක් සිදු කරන බවට ඒවා අධ්‍යයනය තුළින් පැහැදිලි වනු ඇති. ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සන්නිවේදනයේ දී බලාපොරොත්තු වන සියලුම උපක්‍රම මෙම උදාහරණ ඔස්සේ නිරූපණය වේ. ඒ අනූව ඉතා හොඳ සඵලදායී සන්නිවේදනයක් මේ ඔස්සේ සිදු වන බවද කිව හැකිය.

5 ගරිල්ලා අලෙවිකරණය හා ලංකාවේ භාවිතය

සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව තුළ ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය සැලකිය යුතු මට්ටමකට සිදු නොවේ. මෙහිදී අදහස් කරන්නේ ලාංකීය සංස්කෘතිය තවමත් මෙම සංකල්පය වැළඳ ගැනීමක් සිද් කොට නොමැත. නමුත් යම් යම් අවස්ථාවන් වල මෙම සංකල්පය භාවිත වී ඇති බව දැක ගත හැකිය. ඒ කෙසේදයත්
පීසා හට්, ඩොමිනෝස් වැනි ආයතන ආහාර ඩිලිවර් කිරීමේදී භාවිත කරන මෝටර් බයිසිකලය
බස් වල විවිධ අයතන මඟින් ඔවුන්ගේ දැන්වීම් පල කිරීම
බස් නැවතුම්පොලවල් තුළ දැන්වීම් ප්‍රකාශ කිරීම
යනාදී ක්‍රමෝපායන් භාවිත කෙරුණ ද නිවැරදිව ගරිල්ලා අලෙවිකරණය සිදු වී ඇති බව සඳහන් කළ හැකිය. ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ සුවිශේෂී අවශ්‍යතාවන් උපක්‍රම භාවිතාවන් පවතී. නමුත් ලංකාව තුළ එවන් තත්වයක් දක්නට නොමැත .
වෙළඳනාමය පමණක් සිහිපත් කිරීම
ලාභය
වාණිජ අරමුණක් සේම සමාජ සේවාවක් වීම
නිර්මාණාත්මක සන්නිවේදනයක් වීම
පරිසර අලංකරණය සිදු වීම
යනාදී උපක්‍රමයින් යොදා ගැනීම ලංකාවේ පවතින දැන්වීම් කලාව තුළ දක්නට නොලැබෙන කාරණාවකි. බොහෝ විට ලෝකය තුළ සමාජ සේවාවන් ලෙස කහ ඉර ඇදීම, වීදී ලාම්පු සක්ස් කිරීම හා වීදි අලංකරණය වැනි ක්‍රියාවලීන් විවිධ සමාගම් හරහා රජය විසින් සිදු කර ගනු ලබයි. නමුත් එවැනි සංස්කෘතියක් ලංකාව තුළ තවමත් බිහි වී නොමැත. ගරිල්ලා අලෙවිකරණයේ මීලික කියාවලිය වන ආකර්ෂණය ලබා ගැනීම ලාංකීය සංස්කෘතිය තුළ දක්නට නොලැබෙන කරුණකි.
ලංකාවේ බොහෝ දෙනා අර්ථ ගන්වන පරිදි පහත සඳහන් ඒවා ගරිල්ලා අලෙවිකරණය යටතට ගත හැකිය.
ඉරාජ්ගේ මනමාලි වීඩියෝව
යුරේනි නොෂිකා රඟපාන ඩියුඩ්‍රන් දැන්වීම
දේශපාලනික මඩ ප්‍රහාර
යාන්දී උදාහරණ සැපයිය හැකිය.
ඒ අනූව ලාංකීය ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය ලෝකයට සාපේක්ෂව වෙනස් අන්දමකින් සිදුවන බවත් මෙම සංකල්පය ශ්‍රී ලාංකීය සංස්කෘතියට නව සංකල්පයක් ලෙස ද හඳුනා ගත හැකි වනු ඇති.

6 ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ආයතන

2015 creative guerrilla marketing වෙබ් අඩවිය සිදු කරනු ලබූ සංඝණනයකදී එහි ප්‍රතිපල අනූව ආයතන 5ක් ප්‍රමුඛත්වයට පත්ව ඇත. මෙම ආයතන මඟින් සිදු කරනු ලබන්නේ නිර්මාණශීලි අදහස් සමඟ අවශ්‍යතාවය මත ගරිල්ලා අලෙවිකරණ උපායමාර්ගයන් හඳුන්වා දීමයි.
·         duval guillaume
·         forsman and bodenfors
·         Lg2
·         Studio M

·         Jung von matt
යන ආයතන ගරිල්ලා අලෙවිකරණය සිදු කරන ඒජන්සි බවට පත්ව ඇත. ඒ අනූව ගරිල්ලා අලෙවිකරණ සංකල්පය හේතුවෙන් තවත් පුද්ගලයින්ට ආදායම් ඉපයීමේ අවස්ථාවක් උදා වී ඇති බවද කිව හැකිය.
නිර්මාණශීලීත්වය යන කරුණ ඔස්සේ මුදල් ඉපයීමට මේ හරහා අවස්ථාව ලැබී ඇත. ඒ අනූව අද වන විට ලෝකය තුළ මේ වෙනුවෙන්ම වෙන් වූ ආයතන රැසක් බිහිවී ඇති අතර ලංකාව තුළ එවැනි ප්‍රවණතාවයක් දක්නට නොමැත. තව ද ජරු්එසඩැ ටමැරරසකක් ප්රනැඑසබට වෙබ් අඩවිය පෙන්වා දෙන තවත් ගරිල්ලා අලෙවිකරණ ආයතන කීපයක් පහතින් හඳුනාගත හැකිය.
  1. ·         Hot cow
  2. ·         Alt terrain
  3. ·         Attack marketing
  4. ·         Torke
  5. ·         The Michael alan group 


ඒ අනූව මෙම ආයතන ඔස්සේ නව සංකල්පය ආදේශ කර ගනිමින් ගරිල්ලා අලෙවිකරණයට නවතාවයක් එකතු කර ඇති බව ද කිව හැකිය.









රහස් අසිපත

පුවත්පත් හා ආචාරධර්ම

” මා අත ඇති සැරයටිය මට  ඕනෑ ලෙස වැනිය හැකිය. එසේ වැනීම අනේකාගේ නාසය ලඟින් සීමා වේ.” යනුවෙන් ජනමාධ්‍ය නිදහස හා වගකීම පිළිබද ප‍්‍රකට දාර්...