Wednesday, July 18, 2018

මිකී මවුස්

ඔබ දන්නවාද අපි හැමෝම අදරය කරපු මිකී මවුස් ගේ උපත ගැන....????

මිකී මවුස් සංකල්පීය කලාව වෝල්ට් ඩිස්නි ෆැමිලි සමාගම විසින් 1928 දී නිරූපණය කරයි. මූසිකයෙකු ඔස්සේ නව කලාවක්, සංකල්පීය කලාවක් විකාශනය කිරීම ඩිස්නි සමාගමේ කාර්යභාරය බවට පත් විය. ලොකයේ දැවැන්ත සිනමා නිර්මාණ සමාගමක් ලෙස වර්තමානයේ ප්‍රසිද්ධ වීමට මිකී මවුස්ගේ ආගමනය දැඩි ලෙස බලපාන්නට ඇත.


මිකී මවුස් නිර්මාණය කරන ලද්දේ Oswald The Lucky Rabbit  සඳහා වන අතර , එය යුනිවර්සල් චිත්‍රාගාරය හරහා නිෂ්පාදිත චිත්‍රපට නිෂ්පාදකයෙකු වන චාල්ස් මින්ට්ස් සඳහා වූ ඩිස්නි චිත්රාගාරය විසින් නිර්මාණය කරන ලද කාටූන් චරිතයකි. 1928 වසන්තයේ දී, ශ්‍රේණිගත කිරීම් ශක්තිමත් වෙමින් ඩිස්නි, අයවැය වැඩි කිරීම සඳහා මින්ට්ට්ස් ඉල්ලා සිටියේය. එහෙත් වෝල්ට් විසින් සියයට 20 ක අයවැය කප්පාදුවක් ලබා ගැනීම සඳහා වෝල්ට් ඉල්ලා සිටියේ වෝල්ට් ඩීටීඩී ඩිස්නි මහතාට තම චරිතය හිමිකර ගෙන ඇති බවය. ඩිස්නිගේ වර්තමාන සේවකයින් බොහෝ විට ඔහුගේ නව ගිවිසුම සඳහා අත්සන් කර ඇති බව අනාවරණය කළේය. කෝපයට පත් ඩිස්නි, මෙම ගනුදෙනුව ප්‍රතික්ෂේප කළ අතර, ඔහු ගිවිසුමට අනුව අවසන් ඔස්වර්ල්ඞ් කාටූන් නිෂ්පාදනය කිරීමට නැවතත් මින්ට්ස් ඩිස්නි ඔහුගේ කාර්ය මණ්ඩලය විසින් පාවාදීමේදී තැති ගත්තේය. මෙම නව ඩිස්නි ස්ටුඩියෝ මුලදී සජීවීකරණ ශිල්පී උබර් ඊවර්ක්ස් සහ විශ්වාසවන්ත ආධුනික ශිල්පී ලෙස් ක්ලාර්ක් අතර වෝල්ට් පක්ෂපාතීව සිටියහ. අත්දැකීම් වලින් ඩිස්නි ඉගෙන ගත් එක් පාඩමක් වූයේ ඔහු සිය සමාගම විසින් නිෂ්පාදනය කරන චරිත වලට සියළුම අයිතීන් හිමිවන බවට සෑම විටම වග බලා ගැනීමයි.
1928 වසන්තයේ දී, ඩිස්නි, නව චරිත අදහස් නිර්මාණය කිරීම සඳහා උබ් ඊවර්ක්ස් ඉල්ලා සිටියේය. සුනඛයන් සහ බළලුන් වැනි විවිධ සත්ත්වයන්ගේ විවිධාකාර විදියට හැඩගැසුණු නමුත් ඒවා කිසිවක් ඩිස්නි වලට අනුමත නොකළේ ය. ගැහැණු ගවයෙකු හා පිරිමි අශ්වයෙකු ද ප්‍රතික්ෂේප කරන ලදී. පිරිමි ගෙම්බන් ද ප්‍රතික්ෂේප විය. පසුකාලීනව ඊවර්ක්ස්ගේ ෆ්ලයිප් ගෙම්බා මාලාවෙහි දක්නට ඇත්තේ ඒ ප්‍රතිකේෂ්ප වූ ගෙම්බායි. වොල්ට් ඩිස්නි මීයෙකුගේ ඡායාරූප කීපයක් දකින අතර මෝටිමර් මූසිකය , ඩිස්නිගේ චරිතය සඳහා ඔහුගේ නම වූ ඔහුගේ බිරිඳ වන ලිලියන් විසින් වෙනස් කරන ලදී, එය වෙනස් කිරීමට ඔහු ඒත්තු ගැන්වූයේ, අවසානයේ මිකී මවුස් විය. රංගන ශිල්පි මිකී රූනී පවසන පරිදි ඔහුගේ මිකී මැක්ගුයර්ගේ දවස්වල වෝර්ට් ඩිස්නි කාටුන් ශිල්පියා වෝනර් බ්රදර්ස් චිත්රාගාරයේදී හමුවූ අතර ඩිස්නි විසින් ඔහු විසින් මක්සි මවුස් නමැත්තෙකු ලෙස නම් කරන ලදී. කෙසේ වෙතත් මෙම ප්‍රකාශය ඩිස්නි ඉතිහාසඥයෙකු වන ජිම් කෝකීස් විසින් ඩිකී ඉතිහාසඥයෙකු වන ඩීරි කොර්සිස් විසින් මුළුමනින්ම එය ප්‍රතිකේෂ්ප කර හරියි.

මිකී මවුස්ගේ හිසෙහි කොටස සංකේත රූපයක් බවට පත් විය. මීට පෙර වසර පුරාම මිකීගේ සැලැස්ම ඔස්වෝල්ඞ් වෙත දරුණු සමානකම් දැක්වීය. කන්, නාසය සහ වලිගය සහ ඩිස්නි සේවකයින් වන ජෝන් හෙන්ච් සහ මාක් ඬේවිස් මෙම නිර්මාණය කිරීම ඩිස්නිගේ සාර්ථකත්වයට හේතු වූ අතර මිකී ප්‍රේක්ෂකයන්ට වඩාත් ප්‍රියජනක එකක් විය. මිකීගේ රවුම් හැඩයෙන් යුත් ඔහුගේ කන් ඉතා පැහැදිලිව පෙනේ. 1940 ගණන්වල සජීවීකරණයේදී මිකීගේ කන් වඩාත් යථාර්ථවාදී දෘෂ්ටිකෝණයකින් දිස්විය විය. මක්වයි (මිකී) පහසුවෙන් ප්‍රේක්ෂකයන්ට හඳුනාගත හැකි අතර ඔහුගේ කන් නිල නොවන වෙළඳ ලකුණක් බවට පත් කළේය.

1938 දී ෆි්රෙඞ් මූර් විසින් මිකීගේ සිරුරේ හැඩයන් නිර්මාණය කරන ලද කුරුල්ලෙකුගේ හැඩයෙන් නිර්මාණය කරන ලදුව පසුව පිඩැස් හැඩැති මෝස්තරයකට නැවත සංකලනය විය.මිකීගේ අත් දෙකේ ඇඟිලි තුනක් සහ මාපට ඇඟිල්ලක් පමණක් ඇත. ,කලාත්මක හා මූල්‍යමය තීරණය යන දෙකම ඩිස්නි ඉතා හොඳට ක්‍රියාත්මක කර ඇත. මිනිත්තු එකහමාරක් හා කෙටි කාලයකදී ස්ටුඩියෝ විසින් මිලියන ගණනක් උපයා ඇත. 1929 දී ඔපරි හවුස් චිත්‍රපටයේ මිකීට ඔහුගේ කළු පැහැති ශරීරයට එරෙහිව ස්වභාවිකව කළු අත්වලට ප්‍රතිවිරුද්ධ ආකාරයට සුදු අත්වැසුම් ලබා දුන්නේය. සුදු අත්වැසුම් යොදාගැනීම කාටූන් චරිත සඳහා බලගතු නිර්මාණයක් වී තිබුනි.

මිකීගේ මුල් පෙනුම, විශේෂයෙන්ම අත්වැසුම් සහ මුහුණේ ලක්ෂණ සමහරක්, මන්ස්ට්රල් දර්ශනවල භාවිතා කරන කළු පැහැති විකට රූප වලින් විකාශනය විය.
මිකීගේ අත්වැසුම් හා සපත්තු හැරුණු විට, ඔහු සාමාන්යයෙන් ඉදිරිපස ඇති විශාල බොත්තම් දෙකකින් යුත් කලිසමක් පැළඳ සිටී. මිකීව නිල් වර්ණයෙන් සජීවිකරණය තුළ දී නිරන්තරයෙන් දැකීමට පෙර, මිකීගේ කලිසම් රතු හෝ තද නිල් කොළ විය. මිකීගේ වර්ණ චිත්‍රපට පැමිණීමත් සමඟ කලිසම සෑම විටම රතු පැහැය. මිකී තම රතු වර්ණයෙන් සැරසී නොසිටි විට රතු පැහැති වස්ත්‍රයක්, රතු සැට්ටයක්, රතු පැහැති සළුවක්, රතු පැහැති කොට්ටයක් හෝ රතු කමිසයක් ඇඳගෙන සිටී. ඒ අනුව ඔහුගේ මූලික වර්ණය රතු බවට පත් විය.
 File:Steamboat-willie.jpg
Steamboat Willie හි මිකීගේ පළමු පෙනුම (1928)

Steamboat Willieපළමුවෙන් නිව් යෝර්ක් නුවර 1928 නොවැම්බර් 18 දින නිකුත් කරන ලදී. එය වෝල්ට් ඩිස්නි හා උබ් ඊවර්ක්ස් විසින් සම අධ්‍යක්ෂණය කරන ලද්දකි. ජර්නි කැනන්, ලෙස් ක්ලාර්ක් , විල්ෆ්රඞ් ජැක්සන් සහ ඩික් ලන්ඩීගේ සහාය ඇතිව මෙම කෘතිය විකාශනය කර ඇත. මිකීගේ පාට හැඩය තහවුරු වූයේ මෙම චිත්‍රපටයෙන් පසුවයි.

1920 පමණ වන විට කාටුන් නිර්මාණය කිරීම ඇරැඹි තුබුනද ඩිස්නි විසින් නිෂ්පාදිත මිකීගේ කාටුන් තාක්ෂණය අතින් ඉහළ ඇති අතර හඬකැවීම ඉතා හොඳින් සිදු කොට ඇත. එදාට සාපේක්ෂව මිකීගේ කාටුන් විශේෂ වන්නේ එබැවිනි. 

Steamboat විලීගේ නිදහස් වීමෙන් පසුව ප්‍රේක්ෂකයින්ගේ විස්මිත අභිමතාර්ථයන් සඳහා ශබ්ද යොදා ගැනීමෙන් විශ්මයට පත් විය. ශබ්ද චිත්‍රපටි හෝ ,ටෝකියෝ, තවමත් නව්‍ය ලෙස සලකනු ලැබේ. 1927 ඔක්තෝබර් 6 වන දින එළිදැක්වුණු ‘ජෑස් සිංගර්’නාට්‍යයේ තිරගත වූ ප්‍රථම සිනමා දර්ශනය එළිදැක්විණි. එය සාර්ථක වූ වසරක් ඇතුළත බොහෝ ඇමෙරිකානු සිනමා ශාලා ශබ්ද සිනමා උපකරණ සවි කර ඇත. වෝල්ට් ඩිස්නි, මෙම නව ප්‍රවණතාවේ වාසිය ලබා ගැනීමට අපේක්ෂා කළ අතර, සාර්ථක ලෙස සාර්ථක වීමට සමත් විය. ඔවුන්ගේ නව නිකුතුව මිකීගේ සාර්ථකත්වය හා ජනප්‍රියත්වය වැඩිදියුණු කරන ලදී. 

වර්ණ චිත්‍රපට (1935- 1953)

File:Mickey - The Band Concert.png 
මික්කි බෑන්ඞ් ප්රසංගය (1935) 

මයිකි පළමු වරට 1932 දී සම්මානයට පාත්‍ර වූ නර්තන ශිල්පියෙකුගේ වර්ණවලින් සජීවීව පෙනී සිටියද, 5 වන ඇකඩමි සම්මාන උළෙල සඳහා චිත්‍රපටය නිර්මාණය කරන ලද අතර මහජනතාවට එය නිදහස් නොකළේය. මිකීගේ නිල චිත්‍රපටයේ පළමු වර්ණ චිත්‍රපටය 1935 දී කතා බහට ලක්විය.  ඉන්පසු ජනතාව වෙත විවර කිරීමෙන් පසුව නැවත වරක් ප්‍රදර්ශනය කරන මෙන් ඉල්ලී ය. තරඟකාරී ලෙස ඩිස්නි සමාගම සිය මිකී චරිතය වැඩිදියුණු කරන්නට විය. 

මිකී නිර්මාණය කරන ලද ෆ්රෙඞ් මුවර් සජීවිකරු විසින් 1939 දී එය වඩා හොදින් දැක ගත හැකි විය. ඝන කළු ඇස් ඇති ද, මිකීට සුදු පැහැති ඇස්, යුරෝපියානු පාට පැහැති මුහුණක් සහ පෙයර් හැඩැති ශරීරයක් ලබා දෙන ලදී. 40 ගණන්වල දී ඔහු නැවත වරක් වයිට් වයිර්වින්ඞ් හි වෙනස් කළේය. දශක ගණනාවකට පසු අන්තිම වරට ඔහු සිය වලිගය භාවිතා කළ අතර, ඔහුගේ වලිගය අහිමි වූ අතර, ඉදිරි දර්ශනය හා වෙනස් ශරීර ව්‍යුහයක් වෙනස් වූ වඩා යථාර්ථවාදී පෙනුමක් ලැබීය. නමුත් මෙම වෙනස්කම් සිදුවන්නේ ඔහුගේ කලිසම හැරුණු විට , පොයින්ටර් , වෙත නැවත පැමිණීමට පෙර කෙටි කාලයක් සඳහා පමණි. 1950 ගණන්වල අවසාන කාටූන්හිදී, ඔහු තුළ ඉවත් කරන ලද ඇහිබැමි නැවත ලබා දුන්නේය.

රූපවාහිනිය හා පසු සිනමා 

1950 ගණන්වලදී මිකී, රූපවාහිනිය ඔස්සේ ඔහුගේ දර්ශනය වඩාත් ප්‍රසිද්ධියට පත් විය. විශේෂයෙන්ම මිකී ‘මවුස් සමාජය’ සමඟ එය ප්‍රසිද්ධ විය. ඔහුගේ රංගන කාටූන් කලිසම් බොහොමයක් ‘ඉන්ක් ඇන්ඞ් පේන්ට් ක්ලබ්’ , ‘වෝල්ට් ඩිස්නි ඇන්තලෝවිස්’ රූපවාහිනී මාලාවේ විවිධාකාර රූපාකාරයන් සහ වීඩියෝ දර්ශන මත රූපවාහිනිය ඔස්සේ විකාශනය විය . මිකී 1983 දී මිකීගේ ‘නත්තල් කැරොල්’ සමඟ නාට්‍ය සජීවිකරණයට පැමිණියේය. මයිකල් චොකලට් ඩික්සන්ස්ගේ නත්තල් කැරලියේ අනුප්‍රාප්තිකයා වූ මිකී බොබ් ක්රැට්චයිට් නාට්‍යය රඟ දැක්වූයේය.  

File:Mickey - House of Mouse.png 

දශක ගණනාවක් ඇතුළත මිකී මවුස් විසින් සජීවී ජනප්‍රියතාවය සඳහා බර්න්ස් බෙනී සමඟ තරග කළේය. එහෙත් 1988 දී මෙම ප්‍රතිවාදීන් දෙදෙනා අවසානයේ රොබර්ස් රබිට් විසින් රචනා කරන ලද රොබට් සෙම්බිකිස් ඩිස්නි සහ ඇම්බ්ලින් චිත්‍රපටය තිරගතකළේ ය. ඩිස්නි සහ වෝනර් යන දෙදෙනා විසින් ඉන් පසු ගිවිසුමක් ද අත්සන් කලේය. 

බොහෝ රූපවාහිනී වැඩසටහන් කේන්ද්රගත වී ඇත්තේ මිකී ලෙසයි. මිස්කි මවුස් වර්ඞ් (1999- 2000), ඩිස්නිගේ මවුස් නිවසේ (2001-2003), ඩිස්නි චැනල් හි මිකී මවුස් සමාජ ශාලා (2006-2016) සහ මිකී සහ රොඞ්ස්ටර් ධාවකයන් (2017). මේ සියල්ලට පෙර, මිකී, බොන්කර්ස් කථාංගයේ දී ඔබ නොපෙනෙන අයුරින් චරිතයක් ලෙස දැක්විය හැකිය. 

මේ වකවානුව තුළ චිත්‍රපට දෙකක් තුළ තරු ලෙස ප්‍රකාශයට පත් කර තිබේ. එකක් වෝල්ට් ඩිස්නි වර්ල්ඞ් රිසෝට් හි මැජික් රාජ්‍යයේ තේමා උද්‍යානය මත පදනම් වේ. අනෙක් චිත්‍රපටය වෝල්ට් ඩිස්නි ඇනිමේෂන් ස්ටූඩියෝ ප්‍රවීන ශිල්පී බර්නි මැතිව්සන් විසින් මික්කි, ඩොනල්ඞ් සහ ගූෆී මත කේන්ද්‍රගත කර ඇති චිත්‍රපටයකි. මිකී මවුස් ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ තේමවක් බවට් පත් වන්නේ මෙකී පසුබිමක් තුළ හා මෙවන් අනාගතයක් තුළයි.

හඬ නළුවන් 
ආරම්භ පිළිබඳව කතා කරද්දී මිකී සිය ජනප්‍රියත්වය නිර්මාණය කරගනු වස් දැඩි ලෙස බලපානු ලැබූ සාධායක් ලෙස හඬ යොදා ගැනීම වැදගත් අංගයක් බවට පත් වෙයි.
File:Walt disney portrait.jpg
 
වෝල්ට් ඩිස්නි 

මිකීගේ තිර රාමුවෙහි විශාල කොටසක් ඩිස්නි සමාගමේ හිමිකරුගේ කටහඬයි. 1928 සිට, වොල්ට් ඩිස්නි විසින්ම මිකී ප්‍රකාශ කරන ලද්දේ ඩිස්නි විසින් මහත් අභිමානයකින් යුතුවයි. කෙසේ වෙතත්, 1946 වන විට ඩිස්නි ශබ්ද විකාශන කටයුතු කිරීම සඳහා ස්ටුඩියෝව මෙහෙයවීම සඳහා ඉතා කාර්යබහුල වෙමින් සිටි අතර, මිකීගේ කටහඬ තවදුරටත් ඔහුට කළ නොහැකි විය. ඔහුගේ සිගරට් පුරුද්ද වසර ගණනාවක් පුරා ඔහුගේ කටහඬට හානි වී ඇති බව අනුමාන කරයි. මයිකි සහ බෙන්ස්ටෝල්ක්ගේ විනෝදාස්වාදය හා විනෝදයෙන් තොරව පටිගත කිරීමෙන් පසු මිකීගේ කටහඬ ප්‍රවීන ඩිස්නි සංගීතඥයා හා නළු ජිමී මැක්ඩොනල්ඞ් වෙත භාර දෙන ලදි. මැක්ඩොනල්ඞ් විසින් රඟපෑවේ රඟපෑ සොඳුරු මාටින් වන අතර, 1970 ගණන්වල මැද භාගය වන විට ඔහු විශ්‍රාම ගන්නා තුරු හඬකැවීමේ නිරත විය. 

හිටපු හෝල්මාර්ක් ශිල්පියෙකු වොයින් ඇල්වින් මිකීගේ 1977 හා 2009 කාලයේ හඬ වේ. කෙසේ වෙතත්, ඉවාන් මිකී සඳහා නව නිල හඬ බවට පත්විය. 2009 දී ඇල්වින් මුල්ම පටිගත කිරීම්වලට ‘ඩිස්නි ක්රූස් ලයින්’, ‘මයිකී සෙල්ලම් බඩු’, ‘තේමා උද්‍යාන’ යන ඒවාට හඬ සැපයීය. රාජකීය ක්‍රීඩා මාලාවක් සහ මිකී මවුස් සමාජ ශාලාව සඳහා ඔහු මිකී ලෙස ප්‍රතිස්ථාපනය විය. ඔහුගේ පළමු වීඩියෝ ගේම්ස් හඬ මිකී මවුස් ගේ රාජධනිය සඳහා විය. මයිකිගේ චරිතය රඟපෑමේ දී මිකී ලෙස රඟපෑ පළමු සංගීත නළුවා වූ අල්වින්, ‘එපික් මිකී’ ගේ ගායනයෙහි මිකීගේ සංගීත වාදනය මෙන්ම ‘එපික් මිකී 2’ සඳහා ද හඬ ලබා දුන්නේ ය. ඇල්වින් මිකීගේ ප්‍රාථමික හඬ නළුවා වුවද, ඉතා හොඳින්ම ඔහු විසින් එය සිදු කර ඇත. වත්මන් එනම් 2013 දී මිකීගේ හඬ බවට පත් වන්නේ Chris Diamantopoulos ය.

No comments:

Post a Comment

රහස් අසිපත

පුවත්පත් හා ආචාරධර්ම

” මා අත ඇති සැරයටිය මට  ඕනෑ ලෙස වැනිය හැකිය. එසේ වැනීම අනේකාගේ නාසය ලඟින් සීමා වේ.” යනුවෙන් ජනමාධ්‍ය නිදහස හා වගකීම පිළිබද ප‍්‍රකට දාර්...